معرفی کتاب کندوکاو در مسایل تربیتی ایران

📚 معرفی کتاب کندوکاو در مسائل تربیتی ایران

نویسنده: صمد بهرنگی
ناشر: شبگیر – بامداد – روز – ساوالان – بهرنگی
سال انتشار اولین شماره: 1348

⚪️ مروری بر نوشته های کتاب

چندی است که ترجمه و چاپ کتاب های روانشناسی و تربیتی (به ویژه کتاب های آمریکایی) در ایران رونق یافته است. به ظاهر امر خیری است و جای حرفی ندارد. صدی نود کتاب های ترجمه شده کتاب های مربیان آمریکایی است و این ها خود کتابشان را برای مردم محیط خود نوشته اند و تجربه های تربیتی شان را هم روی همان دانش آموزان و بچه های محیط خود کرده اند…

معلم جوان نخستین تیپا را هنگام استخدام می‌خورد. گروهی به دورترین نقطه پرتاب می شوند چرا که واسطه و نفوذی در کارگزینی نداشته اند و اعتراض هم بی‌فایده است. آن هایی که اعتراض کرده‌اند تاریخ استخدامشان ماه ها به عقب می افتد. اکراه وقتی زیاد می شود که حقوقشان را تا شش ماه یا یک سال نمی پردازند و آنها مجبورند در ده غریب با دست خالی سر کنند.

زمان و مکان و حال و وضع دانش آموز در تدریس او اثری ندارد. هزار بار نادرشاه را به هندوستان برده و هندیان بیچاره را از زیر تیغ بی‌دریغش گذرانده و دوباره نادرشاه را فاتحانه به ایران بازگردانده است. هزار بار معادله‌ی ٢ مجهول تدریس کرده و دیگر احتیاجی به تفکر ندارد. مغزش خودکار هر چه زبان نیاز دارد در اختیارش قرار می دهد. معلمی یعنی حفظ مطالب درسی و تحویل آن به دانش‌آموز. درست مثل رادیاتور ماشین، کمترین تحرکی در مدارس دیده نمی‌شود.

نخستین شرط پیشرفت کار تعلیم و تربیت فراهم آوردن آسایش مادی و فکری معلم است. چه از نظر گذراندن زندگی و چه از نظر اینکه رئیسی داشته باشد که از تعلیم و تربیت سر دربیاورد و زیروبم کار را بشناسد.

🔵 فایل PDF کتاب را هم می تونید از قسمت 👇 دریافت کنید.

دانلود فایل PDF کتاب کندوکاو در مسایل تربیتی ایران | نوشته صمد بهرنگی

🔴 خب اگه این کتاب را دوست داشتید و با خودتون تصمیم گرفتید که حتما بخونیدش خوبه که به دوستانتونم معرفیش کنید. تجربیات خودتون را در مورد مسایل تربیتی و پیشرفت ها یا پس رفت های این موضوع در آموزش و پرورش ایران را برام بنویسید. ممنونم، در ضمن لبخند یادتون نره! 😊 🌹

✍️ احمد فرقدان
👨‍🏫 معلم، مدرس و تكنولوژيست آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط با این نوشته