چگونه عادات خود را تغییر دهیم؟

❌ پاسخ سوال را تو بخش دیدگاه زیر همین پست، برام بنویسید ❌

🔵 چگونه عادات خود را تغییر دهیم؟

🟡 تغییر عادت امری بسیار مهم در زندگی ما هست که چارلز دوهیگ در کتاب قدرت عادت خیلی خوب به این موضوع پرداخته و در جایی از کتاب هم به عنوان قانون طلایی تغییر عادت میگه که «شما نمی توانید یک عادت بد را از بین ببرید بلکه فقط می توانید آن را تغییر دهید.»

عادت چیست؟

شما فکر می‌کنید در تمام روز در حال تصمیم گیری هستید اما حدود نیمی از کارهایی که در روز انجام می‌دهید، تنها عادت هستند. شما عادت‌ها را هر روز انجام می‌دهید بدون اینکه در مورد آن‌ها فکر کنید؛ مانند چک کردن مداوم اینستاگرام و خوردن میان وعده زیاد در هنگام گرسنگی. آن‌ها بسیار قدرتمند و گاه مخرب هستند و احتمالا هر روز به آن‌ها فکر می‌کنید و از خود انتظار دارید تا آن‌ها را کمتر انجام دهید. اگر بتوانید درک کنید که چگونه عادت‌ها شروع می‌شوند، می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.

مؤلفه های یک عادت

چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت، به بررسی مولفه‌هایی می‌پردازد که در شکل گیری عادات شما تاثیر دارند. این سه مولفه نشانه، روال و پاداش نام دارند و هر کدام بر روی یکدیگر تاثیرگذارند.

و سوال اصلی که حال چگونه عادات خود را تغییر دهیم؟

روال را مشخص کنید.

در بیشتر عادت‌ها روال، بدیهی‌ترین جنبه است و اگر می‌خواهید رفتاری را تغییر دهید باید از این مرحله شروع کنید.

با جوایزی، آن را آزمایش کنید.

وقتی یک روالی را انتخاب می‌کنید و اشتیاق دارید که آن را انجام دهید، این روال را طوری تنظیم کنید تا به یک جایزه برسد. در این مرحله آنچه شما به عنوان پاداش انتخاب می‌کنید، مهم نیست بلکه باید فرضیه‌های مختلفی را تست کنید تا به یک نتیجه درست برسید. با انجام آزمایش‌های مختلف می‌توانید آنچه را علاقه دارید پیدا کنید که این امر در طراحی مجدد عادت، ضروری است.

نشانه‌ها را مشخص کنید و آن‌ها را جدا کنید.

مشخص کردن نشانه ها بسیار سخت است و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال دلیل اینکه شما هر روز صبحانه می‌خورید، چیست؟ یا احساس گرسنگی می‌کنید یا چون خانواده میز را می‌چینند شما نیز صبحانه می‌خورید و یا ممکن است ساعت 7 و نیم صبح برای شما نشانه‌ای از صبحانه خوردن باشد. تقریبا همه‌ی نشانه‌های یک عادت در پنج دسته زیر قرار دارند. محل، زمان، حالت عاطفی، دیگران و بلافاصله قبل از انجام کار.

یک برنامه برای خود ایجاد کنید.

هنگامی که شما تمامی مراحل قبل را به درستی انجام دادید، حال نوبت ان است که شروع به تغییر رفتار کنید. فرمول عادت را به یاد بیاورید؛ نشانه، روال و پاداش. شما باید در یک چهارچوب قرار بگیرید که هر چند دشوار است اما باید انجام گیرد. دوباره تصمیم بگیرید و حلقه عادت قبلی خود را بشکنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار تهیه یک برنامه است و به هیچ عنوان از آن غافل نشوید.

⚪️ نتیجه گیری:
چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت، تحقیقات علمی خود را با ایده‌ها و تجربیات شخصی خود به گونه ای ترکیب کرده تا این کتاب داستان‌های قانع کننده‌ای برای شما بازگو کند. این درحالی است که شما هر آنچه را که درباره‌ی عادات خود نیاز دارید می‌توانید یاد بگیرید. پیشنهاد می‌کنم حتما این کتاب ارزشمند را بخونید چرا که به شما در شناسایی عادت‌های بد و خوب خود و همچنین ایجاد عادات صحیح در زندگی و کسب و کار کمک می کنه. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنم پس از مطالعه این کتاب، کتاب عادت های اتمی اثر جیمز کلیر را نیز حتما مطالعه کنید.

🟠 نظر شما درباره‌ی این کتاب چیست؟ آیا این کتاب را خوندید؟ نظر خودتون را برام بنویسید.

🔴بهتون تبریک میگم که وقت گذاشتید و مطالب را مطالعه کردید. نظرات شما هم باعث دلگرمی من میشه. در ضمن لبخند هم یادتون نره! 😊 🌹

✍️ احمد فرقدان
👨🏻‍🏫 معلم، مدرس و تكنولوژيست آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط با این نوشته